Man siger, at gammel kærlighed ikke ruster. – Men taler vi for eksempel om din bil, er der næsten 100 procents garanti for, at den ender med at gå til de evige rustmarker. Det danske vejr er nemlig ikke alene Gajol-vejr, det er også et af de værste klimaer for biler på grund af høj luftfugtighed og svovlforurening.
300.000 tons salt
På en gennemsnitsvinter bliver der således kastet astronomiske 300.000.000 kilo natriumklorid ud på vores veje for at undgå isglat asfalt, hvilket målt i antallet af personbiler svarer til, at hvert køretøj bliver tildelt 157 kilo salt!
Den høje luftfugtighed og svovl
Men salt er ikke bilens værste fjende. Vort klimas høje luftfugtighed er den værste synder, når det gælder rust i vore biler. Sammen med svovlforureningen bliver det til en livstruende cocktail for din bil. Allerede efter et par år viser de første pletter sig typisk på svejsninger og i overgange på undervognen, og bliver de ikke behandlet, gnaver de skånselsløst videre, indtil gennemtæring er en realitet.